Postępowanie upadłościowe – krok po kroku

Ostatnio na blogu pojawił się wpis rozpoczynający serię artykułów dotyczących upadłości konsumenckiej – link do wpisu. Dzisiaj zajmiemy się omówieniem tej procedury krok po kroku. Postępowanie upadłościowe można wszcząć, jeżeli dłużnik jest w stanie niewypłacalności, co oznacza, że nie jest w stanie spłacać swoich zobowiązań w terminie.

Postępowanie upadłościowe – krok po kroku 

Przygotowanie do złożenia wniosku 

1. analiza sytuacji finansowej – analiza finansów, określenie wysokości długów, osiąganych dochodów oraz posiadanego majątku; ustalenie, czy spełnia się warunki upadłości konsumenckiej (stan niewypłacalności) 

2. konsultacja z prawnikiem lub doradcą restrukturyzacyjnym – aby prawidłowo przeanalizować swoją sytuację finansową oraz ustalić, czy są spełnione przesłanki do złożenia wniosku, warto skontaktować się z profesjonalistami zajmującymi się tematyką upadłości konsumenckiej; 

Złożenie wniosku o upadłość konsumencką 

1. przygotowanie wniosku – wniosek o upadłość konsumencką wypełnia się na formularzu, powinien on zawierać:

  • dane osobowe dłużnika;
  • opis majątku (aktywa) oraz zobowiązań (pasywa); 
  • wskazanie okoliczności, które doprowadziły do niewypłacalności;
  • wykaz wierzycieli oraz wysokość ich wierzytelności;
  • informacje o dochodach i wydatkach; 

2. załączenie dokumentów potwierdzających dane zwarte we wniosku, m.in.: 

  • umowy kredytowe, pożyczkowe;
  • wyciąg z rachunku bankowego;
  • dokumenty potwierdzające dochody (m.in. umowy o pracę, PIT).
  • dokumentacja  dotycząca majątku posiadanego przez dłużnika (np. akty notarialne, umowy sprzedaży); 

3. złożenie wniosku do właściwego Sądu, tj. sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dłużnika. Wraz z wnioskiem należy uiścić opłatę sądową za złożenie wniosku – w 2024 roku wynosi ona 30 zł.

Postępowanie sądowe

1. sąd upadłościowy dokonuje rozpatrzenia wniosku w składzie jednego sędziego zawodowego. Może rozpatrzyć wniosek na posiedzeniu niejawnym  lub na rozprawie. Sąd bada, czy wniosek jest zasadny i czy dłużnik spełnia warunki do ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Przesłankami do oddalenia wniosku o upadłość konsumencką są sytuacje w których dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa; w okresie dziesięciu lat przed dniem zgłoszenia wniosku w stosunku do dłużnika prowadzono postępowanie upadłościowe, w którym umorzono całość lub część jego zobowiązań, a także dane podane przez dłużnika we wniosku są niezgodne z prawdą lub niezupełne.

2. ogłoszenie upadłości – jeśli sąd uzna wniosek za zasadny, wydaje postanowienie o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej oraz wyznacza syndyka, który będzie prowadził postępowanie upadłościowe.

Postępowanie upadłościowe

1. syndyk:

  • przejmuje zarząd majątkiem dłużnika;
  • dokonuje spisu majątku i sporządza plan likwidacji majątku;
  • przeprowadza sprzedaż majątku i zaspokaja wierzycieli z uzyskanych środków. 
  • etap ten trwa zwykle około 1,5 roku. 

2. ustalenie planu spłat:

  • syndyk, w porozumieniu z dłużnikiem, sporządzi plan spłat wierzycieli, który następie zatwierdza Sąd;
  • plan spłat może trwać maksymalnie 3 lata.
Zakończenie postępowania

1. realizacja planu spłat – dłużnik realizuje plan spłat zgodnie z ustaleniami. Po zakończeniu planu spłat sąd wydaje postanowienie o umorzeniu pozostałych zobowiązań;

2. umorzenie zobowiązań – po zakończeniu postępowania i spełnieniu wszystkich warunków, pozostałe zobowiązania dłużnika zostają umorzone.

Zakończenie upadłości 

Sąd wydaje postanowienie o zakończeniu postępowania upadłościowego. Dłużnik staje się wolny od długów objętych postępowaniem.

Postępowanie upadłościowe wymaga starannego przygotowania. Dlatego warto skorzystać z pomocy profesjonalistów, aby zwiększyć szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosku i pomyślne przeprowadzenie postępowania. Warto również pamiętać, że niektóre zobowiązania nie mogą być umorzone w ramach upadłości konsumenckiej m.in. alimenty.