Utrata koncesji na alkohol niewątpliwie dla większości przedsiębiorców stanowi dolegliwą sankcję i co najmniej utrudnia kontynuowanie działalności na wcześniejszych zasadach.
Cofnięcie koncesji ściśle wiąże się z warunkami prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych, którymi są:
Utrata koncesji możliwa jest w przypadku:
Najczęstszymi przyczynami utraty koncesji jest zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u podmiotów nieposiadających odpowiedniego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, np. w hipermarketach oraz zakłócanie porządku publicznego. Nie każde jednak naruszenie porządku publicznego, w szczególności zakłócenie ciszy nocnej, musi mieć związek ze sprzedażą i spożywaniem napojów alkoholowych. Tymczasem z punktu widzenia kryteriów określonych w art. 18 ust. 10 pkt 3 u.w.t. związek ten organ musi wykazać, tak jak i związek przyczynowy pomiędzy zakłóceniami porządku publicznego a sprzedażą napojów alkoholowych przez dany, konkretny punkt sprzedaży (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 25 maja 2018 roku, sygn.. akt III SA/GL 137/18, publ. LEX). Pamiętać natomiast należy, że w razie złamania któregokolwiek z warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w ustawie z 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości zastosowanie sankcji w postaci cofnięcia zezwolenia jest obligatoryjne, niezależnie od przyczyn takiego stanu rzeczy (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 27 lutego 2018 roku, sygn.. akt III SA/Kr 1556/17).
W przypadku otrzymania decyzji o cofnięciu zezwolenia na sprzedaż alkoholu przedsiębiorca ma 14 dni od daty doręczenia decyzji na złożenie odwołania. Warto pamiętać, że wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji. Powyższe oznacza, że do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez organ II instancji można dalej sprzedawać alkohol na dotychczasowych zasadach, Tym samym, przedsiębiorca cały czas jest zobowiązany prowadzić obrót detaliczny napojami alkoholowymi zgodnie z przepisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz wydanym zezwoleniem. W żaden sposób toczące się postępowanie w sprawie cofnięcia zezwolenia nie wyłączyło obowiązków, jakie nakłada na przedsiębiorców ustawodawca, w tym obowiązku złożenia pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim do 31 stycznia, oraz obowiązku uiszczenia pierwszej raty za wydane zezwolenia, w tym samym terminie.
Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.
Sukcesja to temat, który budzi wiele emocji, ale i obaw. Tymczasem zapewnienie ciągłości działania firmy…
Zabezpieczenie firmy na wypadek śmierci właściciela Planowanie przyszłości firmy na wypadek śmierci właściciela to temat,…
Sporządzenie testamentu to kluczowy krok w planowaniu przyszłości. Ma on na celu precyzyjne określenie, jak…
W kontekście podziału majątku wspólnego, często pojawia się pytanie: czy osobista praca małżonka przy budowie…
Obowiązek zapłaty zachowku, który ciąży na osobie obdarowanej przez spadkodawcę, nie wygasa wraz z jej…
W ostatnich latach kwestia przynależności gospodarstwa rolnego do majątku wspólnego małżonków budziła wiele kontrowersji i…